Sahih Tafsir Ibnu Katsir, Muqaddiman Penyusun

17 Disember 2010 § Tinggalkan komen


Muqaddimah Penyusun, Syaikh Sofiurrahman Mubarakfuri

Segaia puji hanya bagi Allah Rabb semesta alam, selawat dan salam sentiasa tercurah kepada hamba dan Rasul-Nya, Nabi Muhammad, penutup para Nabi, juga kepada keluarga, para Sahabatnya yang mulia dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik hingga hari Pembalasan.

Sesungguhnya al-Qur’an yang mulia adalah kitab paling agung. Dengannya Allah memuliakan umat Islam ini. Al-Qur’an adalah kitab mulia yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan mahupun dari belakangnya, diturunkan dari (Rabb) Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji, dan memberikan petunjuk ke jalan yang paling lurus. Maka barangsiapa yang berpegang teguh kepadanya niscaya ia akan mendapat petunjuk ke jalan yang lurus. Dan barangsiapa yang meninggalkannya, sungguh dia berada dalam kerugian yang besar.

Umat Islam telah memberikan perhatian yang tiada taranya terhadap al-Quran sejak generasi Salaf yang telah berlalu dari umat. Para ulama umat ini telah membahas tentang al-Quran, baik dalam masalah hukum-hukum, hikmah-hikmah, makna-makna, hujjah,. keterangan, dalil-dalil, penjelasan, nasihat, faedah, berbagai kejadian dan peristiwa, ibarat, isyarat, mukjizat, i’rab (penguraian kalimat), berbagai jenis qira-at (bacaan), macam-ma cam lahjah (dialek) hingga keadaan geografis tempat-tempat yang disebutkan di dalam al-Qur’an, dan masih banyak lagi pembahasan lainnya.

Tafsir Ibnu Katsir merupakan kitab paling penting yang ditulis dalam masalah tafsir a1-Qur’an al-Azim, paling agung, paling banyak diterima dan tersebar di tengah umat ini. Karena Ibnu Katsir, adalah seorang yang ahli tentang ilmu-ilmu al-Qur’an dan as-Sunnah, serta ilmu tentang sejarah umat-umat terdahulu dan yang akan datang, ditambah lagi dengan kurnia Allah yang diberikan kepada beliau berupa pandangan yang tajam dan mendalam tentang Sunnatullah yang terjadi berkaitan dengan kemaslahatan, kerusakan, kemajuan, kemunduran serta kehancuran umat ini.

Beliau memiiiki pengetahuan yang luas atas apa yang diisyarat-kan pada pokok-pokok pembahasan sebelumnya. Dan beliau memilih riwayat-riwayat yang ma’tsur (datang dari Rasulullah), yang diriwayatkan secara turun-temurun dalam metode menafsirkannya. Beliau banyak membawakan hadis-hadis yang marfu’, perkataan Salafush Shalih dari kalangan Sahabat, Tabi’in, dan para imam pembawa petunjuk yang datang setelah mereka serta dari kalangan ulama yang memiliki kekuatan ilmu dan pandangan dalam bidang tafsir al-Qur’an dengan tidak melupakan sisi-sisi lain yang telah kami sebutkan. Oleh karena itulah kitab tafsir ini merangkum dua seni riwayah dan dirayah, serta manqul dan ma’qul. Kaum muslimin dapar memetik faedah yang sangat besar,dan kitab tafsir ini dapat diterima serta mendapat perhatian yang lebih dari kitab-kitab tafsir lainnya.

Dan sungguh saudara kami yang muiia Syaikh’Abdul Malik Mujahid, pimpinan sekaligus penanggung jawab maktabah Darus Salam memiliki keinginan yang tinggi, tujuan yang mulia dan amal yang berharga dalam berkhidmat menyebarkan buku-buku Salaf dalam bentuk yang bagus dan penampilan yang elok.

Setelah bermusyawarah dan berfikir mendalam, akhirnya beliau memilih sejumlah orang yang memiliki kemampuan dari para pembahas dan penulis untuk menulis kitab tafsir ini ke dalam beberapa bahasa sehingga dapat bermanfaat bagi para ahli ilmu di seluruh dunia. Beliau juga berpandangan alangkah baiknya jika kitab ini diringkas hingga ukurannya menjadi lebih kecil tanpa meninggalkan pembahasan-pembahasan yang ada di dalamnya dan memberikan judul yang sesuai bagi tiap-tiap pembahasan, serta menisbatkan setiap hadis dan ucapan -setelah diringkas- kepada rawi yang meriwayatkannya, sehingga faedahnya menjadi lebih sempurna. Dan beliau memilih Fadhilatsy Syaikh Abul Asybal Ahmad Syaghif untuk mengemban tugas ini -semoga Allah menjaganya dan memberikan berkah dalam kehidupannya.

Maka beliau mencurahkan seluruh kemampuan untuk meringkasnya dengan tetap mencantumkan sejumlah hadis dalam satu pokok bahasan untuk menyempurnakan makna dan menghapus hadis-hadis lain yang sifatnya hanya sebagai pengulangan untuk satu makna dari jalur sanad yang beragam. Demikian juga yang semisalnya dari ringkasan perkataan-perkataan ahli tafsir. Dan beliau menugaskan beberapa orang rekannya untuk mentakhrij hadis-hadis dan ucapan-ucapan para ulama di bawah pengawasannya serta melakukannya sesuai kemampuan. Adapun penjelasan makna- makna dari Ibnu Katsir dicantumkan sebagaimana adanya dengan memberikan judul di atas setiap pembahasan.

Kemudian, ‘Abdul Malik Mujahid meminta agar saya mengecek dan meneliti ulang, lalu saya pun melakukannya. Saya memperbaiki, merubah, menambah dan mengurangi jika memang saya anggap perlu. Demikian juga rekan kami yang mulia Syakil Ahmad as-Salafi, salah seorang pembahas dan pengedit di maktabah Darus Salam. Sehingga dengan demikian, kitab ini dapat tampil dalam bentuk yang enak dipandang dan menyenangkan, alhamdulillaah.

Beberapa hal penting lainnya:

  1. Ringkasan Tafsir lbnu Katsir ini diambil dari naskah yang dicetak oleh penerbit Darus Salam. Cerakan itu telah dikoreksi dan bersesuaian dengan naskah Mesir kuno yang dicetak oleh (Daar Ihya’ al-Kutub al-‘Arabiyyah, ‘Isa al-Babi al-Haiabi dan serikatnya). Tarikh cetakan tidak tertera. Hanya saja ia telah dijadikan rujukan selama beberapa kurun waktu. Sebagaimana halnya naskah cetakan penerbit Darus Salam telah disesuaikan dengan lima naskah yang telah ditahqiq dan dicetak baru-baru ini, sehingga kesalahan-kesalahan yang ada diperbaiki semampu mungkin.
  2. Karakter lain dari naskah yang dijadikan pegangan dalam ringkasan tafsir ini, bahawa kesalahan yang terdapat dalam penulisan nama perawi dikoreksi dengan mrujuk kepada kitab-kitab asli yang berisi catatan biografi para perawi hadis. Lalu disebutkan mana yang benar dalam tanda kurung. Dan jika ada hal yang belum jelas, maka akan dijelaskan pada catatan kaki.
  3. Adapun ayat-ayat al-Qur’an yang terdapat di sela-sela tafsir telah diberi harakat sesuai dengan mushaf dan diberi tanda kurung, khusus untuk ayat-ayat al-Qur’an yang diambil dari mushaf yang telah diprogram dalam komputer.
  4. Pada bagian atas halaman dicantumkan nama surat dan nombornya serta nombor ayat untuk memudahkan rujukan.
  5. Apabila terdapat perbedaan pada naskah-naskah yang ada tentang penulisan nama-nama surah, maka yang dipilih adalah nama yang sesuai dengan kitab aslinya.
  6. Beberapa tambahan terhadap naskah asli dicantumkan di antara dua kurung [ ]. Dan tugas ini telah dikerjakan oleh beberapa rakan kami yang mulia yang brtugas pada bagian pembahasan dan koreksi di penerbitan, mudah-mudahan Allah membalas kebaikan mereka.

Penerbit telah berusaha menyajikan kitab ringkasan tafsir ini dalam jilid dengan ukuran yang sesuai dan harga yang murah, sehingga mudah tersebar ke seluruh penjuru dunia, dan tidak tersisa satu rumah kaum muslimin pun melainkan kitab yang penuh berkah ini ada di dalamnya dengan izin Allah Ta’ala. Juga menjadi bekal terbaik dari kitab-kitab mereka dan tabungan kebaikan bagi mereka di saat mukim maupun dalam perjalanan. Mudah-mudahan Allah menetapkan hal itu, Dia-lah yang memberikan taufiq kepada kebaikan dan memberi petunjuk ke jalan yang lurus.

Selawat, keberkahan dan salam semoga terlimpah atas sebaik-baik makhluk-Nya, Nabi Muhammad, keluarga danpara Sahabatbeliau.

Shafiyyurrahman al-Mubarakfuri

12 / 6 / 1420 H.

Harga Jualan : RM 800.00

Diskaun 10%

Harga Selepas Diskaun : RM 720.00

Kos bungkusan dan penghantaran : PERCUMA untuk Semenanjung Malaysia

Untuk maklumat detil tulis emel kepada kami di riduankhairi.enterprise@gmail.com

Tagged: ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Sahih Tafsir Ibnu Katsir, Muqaddiman Penyusun at Kitab Tafsir Muktabar.

meta

%d bloggers like this: