Sahih Tafsir Ibnu Katsir, Pengantar Cetakan Ke-3

24 Disember 2010 § Tinggalkan komen


PENGANTAR PENERBIT Cetakan ke-3

Segala puji hanya milik Allah Tuhan semesta alam. Selawaat dan salam semoga sentiasa tercurah ke ribaan hamba dan utusan-Nya, Muhammad bin ‘Abdillah, penutup para Nabi, serta keluarganya yang suci, para Sahabatnya yang mulia dan segenap umatnya yang mengikuti petunjuk beliau hingga hari Akhir.

Sejak pertama kali diterbitkan pada Ogos 2007 yang lalu,buku “Shahih Tafsir lbnu Katsir” ini telah mendapat tanggapan positif dari kalangan pembaca. Bahkan dalam beberapa event penting, seperti pameran dan lainnya, buku ini cukup mendapat perhatian pengunjung.

Alhamdulillaah, dengan seizin Allah, saat ini kami dapat menerbitkan cetakan ke-3 dari “Shahih Tafsir Ibnu Katsir” jilid1 ini. Tentunya ini semua merupakan kurnia Allah yang patut kami syukuri. Kerana penerbitan buku ini berangkat dari keinginan kami untuk memberikan kemudahan bagi kaum muslimin secara umum di dalam memahami al-Quranul Karim dan para penuntut ilmu secara khusus di dalam menggali nilai-nilai yang terkandung di dalamnya melalui penafsiran yang benar dan dapat dipertanggungjawabkan.

Memang telah banyak “Tafsir Ibnu Katsir” yang telah diterbitkan dalam bahasa Indonesia sebelum ini. Namun dari sekian banyak versi yang terbit, baik versi aslinya maupun ringkasannya, belum ada yang memberikan tambahan catatan kaki yang memadai, untuk menjelaskan mana riwayat yang shahih dan mana riwayat yang dha’if (lemah). Baik itu berupa hadis maupun atsar lainnya.Dan belum ada pula versi ringkasan yang memberikan jaminan bersih dari riwayat-riwayat dha’if (lemah). Sehingga hal tersebutakan menyulitkan pembaca dari kalangan awam bahkan mereka yang aktif dalam dunia keilmuan di dalam memilah dan memilih rirvayat-riwayat tersebut. Sehingga tidak tertutup kemungkinan mereka akan meyakini seluruh riwayat hadis yang mereka temukan di dalam “Tafsir Ibnu Katsir” sebagai suatu riwayat yang benar, lalu menyampaikannya kepada halayak, dengan alasan bahwa hadis tersebut diriwayatkan dalam “Tafsir Ibnu Katsir”. Padahal mungkin saja riwayat tersebut dha’if (lemah), kerana tidak seluruh riwayat hadis dan atsar yang disebutkan dalam “Tafsir Ibnu Katsir” adalah shahih.

Berangkat dari alasan di atas dan keprihatinan kami pada penafsiran al-Qur’an yang benar, serta keinginan kami untuk memberikan kemudahan kepada kaum muslimin di Indonesia di dalam memahami tafsir al-Qur’an, maka kami menerbitkan buku ini bekerjasama dengan penerbit versi Arab-nya “Darus Salam’ diRiyadh, Saudi Arabia.

Pilihan kami jatuh pada naskah buku ini kerana di samping”Tafsir Ibnu Katsir” merupakan buku tafsir yang paling popular di antara buku-buku tafsir yang ada, dan rujukan paling utama di dalam penafsiran al-Qur’an, juga kerana telah disusun ulang dan dibersihkan dari riwayat-riwayat yang dha’if (lemah) secara maksimal oleh sebuah tim ahli di bidangnya. Sebagaimana kami sebutkan hal tersebut secara rinci dalam pengantar cetakan pertama.

Kerananya kami berharap penerbitan buku ini dapat memberikan sumbangan besar dalam mendekatkan kaum muslimin kepada kitab suci mereka al-Qur’an dan di dalam memahaminya dengan benar.

Bersamaan dengan terbitnya cetakan ke-3 dari jilid 1 ini, atas seizin Allah kami telah berhasil menerbitkan jilid ke-9 yang merupakan jilid terkahir dari “Shahih Tafsir Ibnu Katsir”. Sehingga dengan demikian kami telah menyelesaikan penerbitan buku ini secara lengkap (9 jilid).

Dan akhirnya kami panjatkan puji dan syukur kepada Allah,atas segala kurnia dan kemudahanyang diberikan-Nya kepada kami, hingga kami dapat menuntaskan penerbitan buku ini dengan lengkap. Kemudian tak lupa kami aturkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pihak yang telah terlibat dalam terbitnya buku ini. Semoga Allah memberikan balasan kepada mereka berupa pahala yang berlipatganda dan menjadikannya sebagai pemberat timbangan amal kebaikan mereka kelak di hari Akhir.

Semoga shalawat dan salam senantiasa tercurahkan ke ribaan Nabi kita Muhammad, keluarga, parasahabat dan segenap umat yang mengikuti petunjuknya hingga hari Akhir. Aamiin

Bogor,

Shafar 1430 H.

Februari 2009 M.

PenerbitPT. PUSTAKA IBNU KATSIR

Harga Jualan : RM 800.00

Diskaun 10%

Harga Selepas Diskaun : RM 720.00

Kos bungkusan dan penghantaran : PERCUMA untuk Semenanjung Malaysia

Untuk maklumat detil tulis emel kepada kami di riduankhairi.enterprise@gmail.com

Tagged: ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Sahih Tafsir Ibnu Katsir, Pengantar Cetakan Ke-3 at Kitab Tafsir Muktabar.

meta

%d bloggers like this: